Lastenkulttuuri
Saavutettavampi harrastus -toimintamalli
Saavutettavampi harrastus -toimintamalliin kuuluu:
- 18 Saavutettavampi harrastus -suositusta, jotka ohjaavat toimintaa saavutettavaksi
- Saavutettavampi harrastus -liikennevalotyökalu, jonka avulla voi arvioida saavutettavuuden nykytilaa
- Saavutettavampi harrastus -verkkokoulutus ja -tietokortit, jotka antavat käytännön ohjeita ja vinkkejä saavutettavuuden parantamiseen sekä
- Saavutettavampi harrastus -asennemerkki, jota voi käyttää viestinnän apuvälineenä
Saavutettavampi harrastus -suositusten ja -merkin tuella pyritään varmistamaan, että yhä useamman on mahdollista löytää itselleen sopiva harrastus. Suositukset auttavat harrastustoimijoita tunnistamaan toiminnan onnistumiset ja kehittämiskohteet sekä poistamaan osallistumisen esteitä. Harrastajille merkki viestii harrastustoimijan halusta tarjota toimintaansa mahdollisimman monelle. Julkaistu 2024 ja materiaalia lisätty 2025.
Saavutettavuusopas lastenkulttuurikeskuksille ja taiteen perusopetuksen oppilaitoksille
Oppaassa on asiantuntijatekstejä muun muassa saavutettavuudesta, inkluusiosta, esteettömyydestä ja osallistumisesta. Opas on hyödyllinen kaikille niille, jotka toimivat lasten ja nuorten kanssa. Tarkoitus on tukea erityistä tukea tarvitsevien lasten taideharrastamista ja tehdä kaikkien osallistumisesta mahdollista. Opas on tuotettu osana SATA2 – Saavutettava taideharrastus 2 -hanketta, jota koordinoi Tampereen kaupunki. Yhteistyökumppaneita ovat Kulttuurikeskus PiiPoo, Kulttuuria kaikille -palvelu, Taiteen perusopetusliitto TPO ja Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiö. Julkaistu 2020.
Fatkapohja: Taide- ja kulttuuriharrastus – jokaisen oikeus
ArtsEqualin toimenpidesuositus: Kohtuullinen mukauttaminen musiikinopetuksen yhdenvertaisuuden edistäjänä
ArtsEqual-toimenpidesuositus 2/2020 on suunnattu kunnille, oppilaitoksille ja yksittäisille opettajille yhdenvertaisuuden edistämiseksi peruskoulun, lukion ja taiteen perusopetuksen musiikinopetuksessa.
Kohtuullinen mukauttaminen musiikinopetuksen yhdenvertaisuuden edistäjänä (ArtsEqual.fi)
ArtsEqualin toimenpidesuositus: Taiteen perusopetuksen saavutettavuus
ArtsEqualin toimenpidesuositus Saavutettavuus ja esteettömyys taiteen perusopetuksen lähtökohtana 1/2018 on suunnattu taiteen perusopetuksen järjestäjille (kunnille ja oppilaitoksille). Tutkimusperustaista taustatietoa sisältävän kokonaisuuden on laatinut 11 kirjoittajaa eri aloilta. Mukana on tutkijoita, Kulttuuria kaikille -palvelun asiantuntijoita sekä Taiteen perusopetusliiton jäseniä.
Toimenpidesuositus: Taiteen perusopetuksen saavutettavuus (ArtsEqual.fi)
ArtsEqual-infopaketti: Taiteen perusopetus, tasa-arvo ja saamelaisyhteisöt
Alexis Anja Kallion kirjoittama Taiteen perusopetus, tasa-arvo ja saamelaisyhteisöt Suomessa perustuu vuonna 2016 tehtyyn tutkimukseen. Julkaisu tarjoaa opettajille ja instituutioille näkökulmia ja ehdotuksia tasa-arvon edistämiseen taiteen perusopetuksessa saamelaisyhteisöjen näkökulmasta.
Taiteen perusopetus, tasa-arvo ja saamelaisyhteisöt Suomessa (PDF, ei välttämättä saavutettava)
