Tillgänglig kommunikation
Är de webbplatser och broschyrer som vi använder utan hinder och tillgängliga?
Kommunicerar vi via alternativa kanaler?
Informerar vi om tillgängligheten i våra lokaler och vår verksamhet?
Riktar vi informationen direkt till målgrupperna?
Vilka språkalternativ erbjuder vi?
Är det lätt att hitta informationen?
Grafisk formgivning
- Använd tydlig layout.
- Välj urskiljbara tecken och en större storlek på bokstäver.
- Se till att texten är mot en kontrasterande bakgrund. Använd inte bilder som bakgrund.
Språkbruket
- Använd ett lättfattligt och enkelt språk.
- Ha information på olika språk.
- Om möjligt, ha informationen i lättläst version och på teckenspråk.
Lyft fram informationen om tillgänglighet
- Informera om tillgängligheten i lokaler och verksamheten. Stäm av med befintlig information om lokalernas tillgänglighet innan du lägger ut allt på webbplatsen.
- Som stöd infoga symboler för tillgänglighet i texten. Du kan till exempel ladda ner symboler i Kultur för allas symbolbank.
- Skapa en egen sida med rubriken ”Tillgänglighet” på webbplatsen. Det ska vara lätt att hitta sidan, exempelvis som rubrik direkt under huvudmenyn.
- Ha samma information i broschyrer som på webbplatsen.
- Informera om hjälpmedel kopplade till utvalda programpunkter exempelvis om textning på föreställningar och se till att informationen även står i programblad och evenemangskalendrar.
Fungerande webbplatser
- Beakta WCAG-riktlinjerna när du skapar webbplatser. Det går att testa webbplatsens tillgänglighet och användarvänlighet. (Se WCAG 2.1 -riktlinjerna på engelska)
- Skapa en logisk och konsistent struktur för webbplatsen. Det ska vara lätt att hitta information.
- Formulera lättfattliga rubriker i texter och filer samt formatera dem.
- Använd tillgängliga filformat som DOC- och RTF-filer. Skärmläsarprogram är inte nödvändigtvis kompatibla med PDF-filer.
- Hyperlänkar ska vara tydliga, exempelvis hyperlänken ”läs mer” säger inget om vart länken går.
Att ta till sig information och upplevelser genom olika sinnen
- Variera informationen så att det går att lyssna på den, se eller känna på den för att ta till sig den.
- Om möjligt, erbjud textade, teckenspråks- och syntolkade videoklipp. Värt att påpeka att ett videoklipp redan från början kan göras på teckenspråk.
- Diskutera behovet av punktskrift med målgruppen.
Rikta informationen
- Ta fram kommunikationsplanen tillsammans med målgruppen.
- Förklara hur informationen bäst kan nå målgruppen.
- Rikta och anpassa informationen efter olika målgrupper.
- Ta med olika målgrupper i adresslistan för reklam och inbjudningar; kom ihåg olika minoritetsgruppers organisationer och representanter.
- Be kunder och intressenter om feedback om kommunikationsarbetet.
Kompetensutveckling
- Kompetensutveckla kommunikatörerna så att de hämtar hem kunskap om tillgänglig kommunikation.