Konsten ska inte vara fri
"Konsten är fri. Och den konstnärliga friheten när en konstnär skapar
konst måste vara absolut - annars kommer konsten att bli av sämre
kvalité."
Ungefär så här brukar det låta när en talar om att anlägga till exempel ett jämställdhetsperspektiv på en konstnärlig process. Eller vill utgå från etnicitets-, klass- eller funktionalitetsperspektiv när en arbetar med konst.
Kontentan är ungefär
konstnären bör anstränga sig för att isolera konstverket hen arbetar med
från yttre påverkan som eventuellt skulle kunna tränga sig på och sätta
konstverkets kvalité på spel.
Den här
uppfattningen om konstens frihet och kopplingen till kvalité ser jag som
en mycket utbredd, förlegad, omodern och dammig vanföreställning om hur
meningsfull och meningsfylld konst blir till.
Jag
arbetar sedan tre år tillbaka som konstnärlig ledare, verksamhetschef
och regissör för Stockholms stadsteaters barn- och ungdomsscen i
Skärholmen. Där gör vi teater och scenkonst för barn och unga mellan 5
och 19 år. Det tar ungefär 20 minuter att åka till Skärholmen från
Stockholm city. Det är en stor stadsdel med 33 000 invånare som har
rötter i 150 olika länder och där mer eller mindre alla världens
trosuppfattningar, musiksmaker, sexualiteter, matkulturer, kön och
hudfärger finns representerade. Många som bor i Stockholm, men inte i
Skärholmen, skulle säga att Skärholmen är en sorts periferi. Att det
inte är centrum. Att det inte ligger mitt i. Skärholmen är inte en plats
som vanligtvis används som utkikstorn för att beskriva, tolka och
berätta om världen.
Men för mig är det just det
som alltid varit utgångspunkten i mitt arbete som regissör och som nu
också är utgångspunkten för hur jag tänker i mina val som chef i
Skärholmen. Att titta på saker och ting ur ett perspektiv som inte är
det rådande. Att förhålla sig kritisk till normen.
Och
då definierar jag normen som det vi tar för självklart, det vi tänker
gäller alla, det som betraktas som centrum. Skärholmen är som plats inte
norm. Här råder inte det rådande. Därför är det optimalt att vara chef
för en teater just på en plats som Skärholmen om en vill arbeta
normkritiskt.
De normkritiska perspektiven är
grunden i hela vår verksamhet men framför allt i det konstnärliga
arbetet på teatern. Varje projekt synas i sina egna sömmar och processen
organiseras utifrån vad som känns mest intressant just denna gång. De
berättelser och gestaltningar vi väljer handlar ofta om att leka med
normer och på så vis synliggöra dem för publiken. I föreställningarna
Orlando och Meningen med livet som vi arbetat med denna höst är det
könsnormer och åldersnormer som står i fokus. Vem är man och vem är
kvinna? Betraktar en 8-åring och en 80-åring egentligen livet på så
olika vis? Att vi spelar Orlando - Virginia Woolfs modernistiska
queerklassiker - i Skärholmen är i sig ett brott mot normen om vilka
berättelser som hör hemma i vilken miljö. För inte hör väl Orlando hemma
i den mångkulturella förorten? Jo, det är just vad hen gör - förorten
och Orlandogestalten har just det normkritiska perspektivet gemensamt.
Att
som konstnär sätta på sig normkritiska glasögon är att ge sig själv
uppgiften att betrakta världen med medvetenhet om att normer bygger våra
värderingar, att de styr, exkluderar och begräsar tillvaron på olika
vis. För dem som befinner sig innanför normen, men framför allt för dem
som befinner sig utanför normen.
Om en inte
granskar det rådande, om en inte betraktar det med kritisk blick, om en
inte skaffar sig en normkritisk medvetenhet och låter den vara en
ledstjärna i det konstnärliga arbetet så är min övertygelse att konsten
blir både begränsad och begränsande. Det är både ett ansvar och en
skyldighet om en arbetar med konst som finansieras med offentliga medel
att hela tiden medvetet och aktivt sätta de normkritiska glasögonen på
näsan. Genom dem bör en sedan betrakta både sig själv och omvärlden.
Först då kan konsten bli fri och befriande. Och tillgänglig och angelägen för alla. Utanför och innanför normen.
Mer om Skärholmens teater på teaterns hemsida.
Carolina Frände 2012