Linkit
Tälle sivulle on kerätty yhdistyksiä ja muita toimijoita, jotka tekevät työtä moninaisuuden hyväksi. Alla on kerrottu lyhyesti toiminnasta. Voit lukea toiminnasta lisää internetsivuilta, joille pääset linkkien kautta.
Catalysti on Suomeen muuttaneiden taiteilijoiden yhdistys. Catalystin englanninkieliset sivut: www.catalysti.fi
Citysamit on kaupungissa asuvien saamelaisten yhdistys. Citysamit-yhdistyksen yleiskieliset sivut: citysamit.net
DuvTeatern on rohkeiden ja ainutlaatuisten näyttelijöiden ja teatterintekijöiden teatteri. DuvTeatern on toiminut Helsingissä vuodesta 1999. Teatterin pääkieli on ruotsi. DuvTeaternin yleiskieliset sivut: duvteatern.fi/fin/duvteatern
Familia ry on kahden kulttuurin perheiden yhdistys. Familia ry:n yleiskieliset sivut: www.familiary.fi
Globe Art Point on Suomeen muuttaneiden taiteilijoiden yhdistys. Globe Art Pointin englanninkieliset sivut: www.globeartpoint.fi
Helinä Rautavaaran museo on museo, joka esittelee Helinä Rautavaaran keräämiä esineitä eri puolilta maailmaa. Helinä Rautavaara oli tutkimusmatkailija, toimittaja ja keräilijä. Hän keräsi esineitä varsinkin Länsi-Afrikasta. Lisäksi hän esimerkiksi otti paljon valokuvia ja kuvasi kaitafilmille. Museo haluaa tuoda yhteen erilaisia ihmisiä ja lisätä kulttuurien välistä ymmärrystä. Museon yleiskieliset sivut: Helinä Rautavaaran museo (helinamuseo.fi)
InfoFinland tarjoaa apua ja tietoa esimerkiksi ihmisille, jotka aikovat muuttaa Suomeen tai ovat muuttaneet Suomeen vasta vähän aikaa sitten. Infopankkiin on koottu tietoa esimerkiksi suomalaisesta yhteiskunnasta, suomen kielen opiskelusta ja kulttuuripalveluista. Infopankin sivuja voit lukea yli kymmenellä eri kielellä. InfoFinlandin yleiskieliset sivut: www.infofinland.fi
Interkult (Kassandra ry) on interkulttuurisen taiteen yhdistys. Yhdistys tekee töitä erityisesti lasten ja nuorten kanssa ja järjestää esimerkiksi työpajoja. Interkultin yleiskieliset sivut: www.interkult.fi
Kulttuurikeskus Caisan tavoite on monimuotoinen Helsinki. Caisa järjestetää kulttuuritoimintaa, esimerkiksi esityksiä, näyttelyitä ja kursseja. Kulttuurikeskus Caisan yleiskieliset sivut: www.caisa.fi
Kulttuuriyhdistys Suomen EUCREA ry on vammaisten taiteilijoiden yhdistys. Yhdistys järjestää esimerkiksi Cross over -taidefestivaalia. EUCREAn yleiskieliset sivut: www.eucrea.fi
Kynnys ry on vammaisten henkilöiden ihmisoikeusjärjestö. Kynnys antaa lakineuvontaa, järjestää kursseja ja koulutuksia sekä tekee kehitysyhteistyötä. Kynnys järjestää myös kulttuuritoimintaa. Kynnyksen yleiskieliset sivut: www.kynnys.fi
Kuurojen museo esittelee suomalaisten kuurojen ja viittomakielisten kulttuuriperintöä. Kuurojen museon yleiskieliset sivut: www.kuurojenmuseo.fi
Maailman musiikin keskus kokoaa ja jakaa tietoa maailman musiikkikulttuureista. Maailman musiikin keskuksen tavoite on, että Suomessa ymmärretään paremmin erilaisia musiikkeja. Sivuilla on esimerkiksi Maailman musiikin keskuksen lista yhtyeistä ja muusikoista, jotka ovat siirtolaisia. Maailman musiikin keskuksen yleiskieliset sivut: www.globalmusic.fi
Me itse ry on kehitysvammaisten ihmisten perustama valtakunnallinen yhdistys. Se puolustaa kehitysvammaisten ihmisoikeuksia. Jäsenet päättävät itse yhdistyksen tavoitteista ja toiminnasta. Me itse ry:n selkokieliset sivut: www.tukiliitto.fi/toiminta/me-itse-ry
Näkövammaismuseo tallentaa ja tutkii näkövammaisten ihmisten historiaa ja kulttuuriperintöä. Museon kokoelmissa on esineitä, valokuvia, asiakirjoja, ääni- ja puhetallenteita sekä jäsenlehtiä ja kirjoja. Kokoelmat kertovat esimerkiksi näkövammaisten opetuksen ja ammattien historiasta. Näkövammaismuseon yleiskieliset sivut: Näkövammaismuseo Näkövammaisten liiton sivuilla
Romaniasiain neuvottelukunta kehittää romanien ja viranomaisten välistä yhteistyötä sekä edistää syrjinnänvastaista työtä ja yhdenvertaisuutta. Romaniasiain neuvottelukunnan yleiskieliset sivut: romani.fi
Saamelaiskäräjien tehtävä on huolehtia saamelaisten kulttuuri-itsehallinnosta. Saamelaiskäräjät huolehtii saamelaisen alkuperäiskansakulttuurin säilymisestä ja kehittymisestä. Saamelaiskäräjien yleiskieliset sivut: www.samediggi.fi
Sateenkaarihistorian ystävät ry tuo esille seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen historiaa. Yhdistys järjestää joka vuoden marraskuussa Sateenkaarihistoriakuukauden. Sateenkaarihistorian ystävät ry;n yleiskieliset sivut: sateenkaarihistoria.fi
Seta on sateenkaari-ihmisten ihmisoikeusjärjestö. Seta toimii koko Suomessa ja sillä on monta jäsenyhdistystä eri puolilla Suomea. Seta järjestää myös koulutuksia ja tekee nuorisotyötä. Setan yleiskieliset sivut: seta.fi
Suomen Romaniyhdistys edistää romanien yhdenvertaisuutta ja vaikutusmahdollisuuksia. Yhdistys neuvoo sekä romaneita että viranomaisia. Suomen Romaniyhdistyksen yleiskieliset sivut: www.suomenromaniyhdistys.fi
Teatteri Totti on viittomakielinen teatteri. Teatterin yleiskieliset ja viittomakieliset sivut: teatteritotti.com
Trans ry on sukupuolivähemmistöjen oikeuksia ajava yhdistys. Trans ry:n yleiskieliset sivut: transry.fi
UrbanApa on yhteisö kulttuurille, taiteelle ja tapahtumille. UrbanApan yleiskieliset sivut: urbanapa.fi
Ursa Minor on viittomakielisen taiteen ja kulttuurin osuuskunta, jossa työskentelee viittomakielisiä taiteilijoita. Ursa Minorin yleiskieliset sivut: ursaminor.fi
Viittomakielinen kirjasto tallentaa Suomen viittomakielisten kulttuuria, historiaa ja kieltä. Kirjaston yleiskieliset ja viittomakieliset sivut: viittomakielinenkirjasto.fi
Ylen Selkouutiset kertoo päivän tapahtumista ja puheenaiheista Suomessa. Selkouutisissa kieli on helppoa ja selkeää. Selkouutisia voi katsoa televisiosta TV1-kanavalla ja kuunnella radiosta Radio Suomi -kanavalla. Lisäksi Selkouutisilla on internetsivut, joilla voi lukea uutisen tekstin ja kuunnella uutisia. Selkouutisten selkokieliset sivut: www.yle.fi/selkouutiset
