Kulttuurikohteet yleisesti
HUOM! Monet tarkistuslistat on suunnattu suoraan tietylle kulttuurin alalle tai ammattiryhmälle, kuten museoille, teattereille tai viestinnän tekijöille. Kannattaa kuitenkin tutustua myös muihin kuin omalle alallesi suunnattuihin tarkistuslistoihin. Niitä voi soveltaa muillekin aloille. Kannattaa lukea erityisesti kaikkein tuoreimmat tarkistuslistat. Vuonna 2021 uusin tarkistuslista on museoille suunnattu saavutettavuuden ja moninaisuuden tarkistuslista.
Tilojen esteettömyyskartoitus aistit huomioiden - Tarkistuslista avuksesi
Satakunnan ammattikorkeakoulun, Autismi- ja Aspergerliitto ry:n sekä Suomen erityisherkät ry:n yhdessä kehittämä tarkistuslista, jonka avulla voidaan eritellä, mitkä asiat tilassa tuottavat aistiärsytystä ja mitkä tekijät puolestaan ovat aisteille erityisen miellyttäviä. Samalla päästään arvioimaan, miten tilasta voitaisiin tehdä entistä aistiystävällisempi. Julkaistu 2014.
Viestinnän saavutettavuuden tarkistuslista
Lyhyt
tarkistuslista auttaa kartoittamaan omatoimisesti viestinnän
saavutettavuutta. Tarkistuslista on tehty Viestintää kaikille -oppaan
tueksi. Julkaistu 2012.
Viestinnän saavutettavuuden tarkistuslista [PDF]
Kulttuurikohteiden esteettömyyden tarkistuslista
Laaja lista kysymyksiä auttaa selvittämään mm.
liikkumisesteettömyyttä, tiedotuksen saavutettavuutta, esitysten ja
näyttelytarjonnan toimivuutta eri kohderyhmille sekä strategisia
kysymyksiä. Tarkistuslista on julkaistu jo vuonna 2004 - huomioithan muutokset esteettömyysohjeistusten minimimitoissa.
Kulttuurikohteiden esteettömyys -tarkistuslista [DOC]
Kulttuurikohteiden esteettömyys -tarkistuslista [PDF]
Auditorio- ja asiointitila-välilehdet ESKEH-lomakkeessa
Välilehti
10 Auditorio ja 8 Asiointitila. ESKEH / Invalidiliitto ry 2009.
Rakennetun ympäristön esteettömyyskartoitus. Tiedonkeruulomake.
Rakennetun ympäristön esteettömyyskartoitus
Asiakaspalvelutilojen esteettömyyden tarkistuslista
Asiakaspalvelutilojen esteettömyyden tarkistuslista [DOC]
Asiakaspalvelutilojen esteettömyyden tarkistuslista [RTF]
Asiakaspalvelutilojen esteettömyyden täyttöohje [DOC]
Asiakaspalvelutilojen esteettömyyden täyttöohje [RTF]
Edistääkö toiminta osallisuutta? 24 apukysymystä
THL on koonnut verkkosivuilleen apukysymyksiä, jotka auttavat hahmottamaan ja sanoittamaan sitä, miten jokin toiminta tarkalleen ottaen edistää osallisuutta. Apukysymykset on jaoteltu kolmen osallisuuden osa-alueen mukaan: osallisuus omassa elämässä, osallisuus yhteisöissä ja vaikuttamisen prosesseissa sekä osallisuus yhteisestä hyvästä.