Ohita navigaatio
Aineen taidemuseon julkisivu. Vaalea tiilirakennus, rakennustyyli ehkä 1990-lukua. Ulkoseinässä plakaatti, jossa on teksti
Kuva: Eija Mäkivuoti.

Hae taiteilijoiden residenssiin Tornioon!

Kutsumme vammaisia ja viittomakielisiä taiteilijoita työskentelemään Tornioon ja Haaparannalle sekä osallistumaan näyttelyihin. Residenssiin sisältyy asunto, työhuone ja apuraha. Työskentelyjakso kestää kaksi kuukautta. Hakuaika päättyy 29.4.2022. 

Kuka voi hakea? 


Residenssiin voivat hakea vammaiset ja viittomakieliset taiteilijat, jotka haluavat keskittyä taiteelliseen työskentelyyn. Residenssi on mahdollisimman saavutettava ja joustava. Huomioimme taiteilijoiden yksilölliset tarpeet.

Tilat sopivat esimerkiksi kuvataiteen, mediataiteen, valokuvataiteen, sarjakuvataiteen tai äänitaiteen tekemiseen. Residenssiin voivat hakea kaikkien alojen taiteilijat, ja myös työparit voivat hakea. Residensseihin valitaan enintään neljä taiteilijaa.
Residenssiä voi hakea ajalle 1.7.2022‒18.12.2022.


Mitä residenssiin sisältyy? 


  • Asunto ja työhuone
Voit asua ja työskennellä Viippolan residenssissä Torniossa. Työskentelyjakso kestää 2 kuukautta. Residenssissä ei tarvitse asua koko aikaa. Viippolan residenssi ei ole täysin esteetön.

Voit myös asua ja työskennellä Haaparannalla: Ruotsinsuomalaisella kansankorkeakoululla on esteetöntä majoitusta ja työhuoneita. Lisäksi esteettömiä työhuoneita on kirjastolla, rautatieasemalla ja Jala-näyttelytilassa.

  • Apuraha 
Saat apurahaa työskentelyyn 4 kuukauden ajan. Apuraha on 2 500 euroa kuukaudessa. Jos olet kokenut taiteilija, saat 3 000 euroa kuukaudessa.

  • Mahdollisuus järjestää näyttely
Työskentelyn lopuksi voit järjestää näyttelyn tai muun taiteellisen tapahtuman. Tapahtuma voi olla esimerkiksi esitys tai taideteos, joka on museon ulkopuolella. Voit saada apua museon työntekijöiltä.

Voit järjestää näyttelyn Torniossa tai Haaparannalla. Torniossa voit pitää näyttelyn Galleria Tilassa tai Rajalla-kauppakeskuksessa. Haaparannalla voit pitää näyttelyn kirjastolla, rautatieasemalla tai Jala-näyttelytilassa.

Vuonna 2023 järjestämme ryhmänäyttelyn Aineen taidemuseossa Torniossa. Näyttelyyn osallistuvat kaikki taiteilijat, jotka työskentelevät residenssissä. Voit valmistaa näyttelyn yhdessä museon kanssa: saat apua, ja voit käyttää museon tiloja ja välineitä. Näyttelyssä voi olla esillä myös taiteilijoiden aiempia töitä. 

Näyttelyn kuratoivat yhteistyössä Aineen taidemuseo ja Kulttuuria kaikille -palvelu.

  • Tukea matkoihin ja materiaaleihin
Saat rahallista tukea matkoihin ja materiaaleihin. Tuen määrä sovitaan myöhemmin. Lisäksi saat näyttelyistä korvauksen.

  • Mentorointi ja mahdollisuus tutustua toisiin taiteilijoihin
Saat mentorointia eli neuvoja ja tukea kokeneelta taiteilijalta. Lisäksi voit tutustua toisiin taiteilijoihin ja alan ihmisiin.


Miten teen hakemuksen? 


Kirjoita vapaamuotoinen hakemus, ja lähetä se sähköpostilla osoitteeseen: residenssihaku@cultureforall.fi. Lähetä hakemus viimeistään 29.4.2022. Lue ohjeet huolella.

Liitä hakemukseen nämä asiat:


  • Työsuunnitelma
Kirjoita työsuunnitelma, jonka pituus on enintään 1 sivu. Voit lisätä suunnitelmaan videon, jossa puhut tai viitot.

  • Ansioluettelo
Kerro, mitä olet opiskellut ja millaisia töitä olet tehnyt.

  • 2‒3 tallennetta aiemmista teoksista 
Tallenne voi olla kuva, video tai ääni.

  • Toive ajasta, milloin haluaisit residenssiin
  • Muut toiveet
Millaista työtilaa toivot? Millaista mentorointia toivot?

  • Saavutettavuuteen liittyvät tarpeet 
Tarvitsetko esteettömiä tiloja? Kerro myös, jos mukaasi tulee avustaja.

  • Arvio matkojen ja materiaalien kustannuksista
  • Tieto aiemmasta rahoituksesta 
Oletko jo saanut työskentelyyn rahoitusta? Tieto ei vaikuta hakemuksen arviointiin.


Haluatko kysyä lisää tai tarvitsetko apua?


Voit kysyä lisää tietoa Maija Karhuselta. Jos tarvitset apua hakemuksen kanssa, ota Maijaan yhteyttä viimeistään 20.4.2022. 

Kirjoita sähköpostia maija.karhunen@cultureforall.fi tai soita 040 166 2827.

Valitsemme taiteilijat viimeistään 13.5.2022. Ilmoitamme kaikille hakijoille päätöksestä.


Tietoa hankkeesta 


Työskentelyjakso kuuluu hankkeeseen, jonka nimi on Tilaa taiteilijuuteen – vammaisten ja viittomakielisten taiteilijoiden yhdenvertaisuus. 

Hankkeen toteuttaa Kulttuuria kaikille -palvelu, ja hankkeen rahoittaa Koneen säätiö.

Residenssit ja näyttelyt toteuttavat
  • Kulttuuria kaikille -palvelu
  • Aineen taidemuseo
  • Tornion ja Haaparannan kaupungit. 
Keräämme hankkeen aikana tietoa residenssien saavutettavuudesta. Haluamme näin parantaa vammaisten ja viittomakielisten taiteilijoiden mahdollisuutta työskennellä residensseissä. 
Koneen Säätiön logo.

Aineen taidemuseon logo.

Tornion kaupungin logo.
Haaparannan kunnan logo.

 
Siirry sivun alkuun
  • jaa: Facebook
  • jaa: Twitter
  • jaa: Linkedin