Ohita navigaatio

17.12.2019

Tampere paper: Lasten kulttuuristen oikeuksien eurooppalaiset suositukset

30.9.-1.10.2019 järjestettiin kansainvälisen lastenkulttuurifoorumin Tampereella. Foorumiin osallistui yli 300 ihmistä 26 maasta.

Foorumi oli yksi Suomen EU-puheenjohtajakauden kansainvälisistä tapahtumista. Olemme valmistelleet foorumin yhteenvedosta Tampere paperin eurooppalaisella yhteistyöllä johon löytyy linkki alta ja olen laittanut sen myös liitteeksi. Toivomme että välittäisitte tätä Suomessa valmisteltua Eurooppalaista paperia siinä olevine ehdotuksineen kollegoillenne ja eurooppalaisille verkostoille. Lasten kulttuuriset oikeudet eivät täyty meillä kotimaassakaan joten tehtävää löytyy meilläkin ja resurssia tarvitaan lisää.

Alla tietoja Tampere paperista englanniksi, jota saa mielellään levittää.

Tampere paper

With help from The European Network of Observatories in the Field of Arts and Cultural Education (ENO), session moderators and Dr. Raisa Foster, we have gathered conclusions of the findings of the forum. Attached is the link to the Tampere paper. Please distribute this paper to your network, decision makers in your country and European Union.

During the forum, the international panel of researchers and practitioners shared their perspectives and formed a consensus on the central role of rich and diverse children’s culture and arts, as well as culture education for building a well-functioning and democratic society. The scholars and practitioners stressed that the child is an active agent in their own life and an active contributor and creator of culture. Furthermore, the panel of participants identified that the key challenge in implementing children’s cultural rights is to ensure and secure meaningful participation and engagement for all children. The following recommendations target the six critical issues in this task:

1. Securing every child’s right to participation

2. Advancing multi-professional co-operation and partnerships

3. Understanding diversity and the advancement of wellbeing

4. Encouraging critical thinking and self-expression

5. Building and supporting sustainable communities

6. Arts education and cultural education founded on current research

Read the full paper.

Lisätietoja:

Aleksi Valta

Toiminnanjohtaja
Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto
Kulttuuritalo Laikku
Keskustori 4
33100 Tampere 
aleksi.valta@lastenkulttuuri.fi
p. 040 820 5425

 
 
Siirry sivun alkuun